Manželé odvedle | Shari Lapena | Recenze

- 17:54:00

Přicházím sice s křížkem po funuse, ale občas mě postihne problém většiny knihomolů, a sice stav "nestíhám číst". A taky jsem musela vyřešit menší potíž, jelikož se hodně špatně čte kniha, kterou vůbec nemáte. Manželé odvedle jsem si tedy včera "konečně" půjčila a rovnou jsem je zhltla na jedno posezení. Mívám taková tušení, že nemá cenu utrácet peníze za světové boom thrillery, které se líbí všem, všichni je masově čtou a ostatní čtenáři jsou divní. Bylo toto tušení na místě?
Asi nikoho nepřekvapím a nenadzvednu ze židle, když Manželé odvedle nastěhuji třeba k Dívce ve vlaku (třeba = protože jsem na ní také psala recenzi a moc ráda s ní podobné knihy porovnávám). Tohle přirovnání je určitě na místě a napadne spousty lidí, už jen kvůli tomu, že samotná fyzická kniha je jako dvojče Dívky ve vlaku. A samozřejmě je také zdobená "razítkem" světový bestseller (na tato označení začínám mít alergii, hlavně proto, že to vzhledu knihy dost ubližuje).

"Marco zaslechl, jak si policisté vevnitř šeptají, že povolají psy cvičené pro vyhledávání lidských ostatků. Není žádný hlupák. Nepřistoupili by k tomu, kdyby si nemysleli, že Cora byla mrtvá, ještě než zmizela z domu. Policie se zjevně domnívá, že s Anne zabili vlastní dítě."
(úryvek z knihy str. 32)

Manželé odvedle mají velice jednoduchý děj, proto má anotace jen několik málo řádků. Ono k němu prostě není co víc říct, když nechcete prozradit zápletku. Nemá smysl, abych ho převypravovala, koukněte tedy o pár řádků níže. Příběh je rozdělen do poměrně krátkých kapitol, samozřejmě každá končí napínavým okamžikem, což je dle mého názoru hlavní důvod, proč je kniha tak světově čtivá. Čtenáři jsou zvědaví a zajímá je, jak vše bude pokračovat. Kapitoly nemají vlastní názvy, jsou jednoduše očíslované, vyprávěné v er-formě. To je chyba, protože pokus o popisování pocitů, myšlenek a rozhovorů několika osob je potom poněkud zamotaný a zmatený. Na druhou stranu, hrdinů je zde velmi poskromnu a děj je vyprávěn úsečně a nezachází příliš do hloubky. Zhruba v polovině knihy je čtenáři z ničeho nic prozrazena zápletka, alespoň si to má čtenář myslet a rozhodnout se, jestli bude číst dál nebo knihu odloží s tím, že už je vše jasné (co je tedy na těch zbývajících stranách?). Já jsem četla dál, jelikož tento objev neodpovídal mému tipu o hlavním únosci a manipulátorovi a i proto, že jsem Manželé odvedle chtěla přečíst za každou cenu.

"Marco stiskne volat, srdce mu bije jako splašené. Slyší v mobilu vyzvánění. Jednou, podruhé.
A potom hlas, který zná. "To to trvalo, než jsi zavolal.""
(úryvek z knihy str. 180)

Ráda čtu detektivky, resp. převážně čtu detektivky, a tak jsem si nemohla nevšimnou, jak neschopně byla v tomto příběhu vybarvena práce policie a vše se vysvětlí z minuty na minutu. Jakoby si autorka při psaní řekla, že už toho má dost a příběh teď a tady ukončí. Dodá všemu krátké vysvětlení, policie vytáhne svůj triumf, všichni jsou šťastní, i přesto, že každý je lhář. Sečteno podtrženo, téměř jsem čekala, až naše manželská dvojice spokojeně ulehne ke spánku, kterému bude předcházet vášnivá a bouřlivá noc. Alespoň poslední dvě stránky knihy mi vykouzlily úsměv na tváři, on to přeci jen happyend nebude, nebo se pletu?

"Anne zamrazí až do morku kostí. Napadá ji, jestli malé při posledním kojení v jedenáct něco neudělala. Dala jí pohlavek, ale dál už si na nic nevzpomíná. Provedla snad ještě něco horšího? Ano? Zabila ji? Našel ji Marco v půl jedné mrtvou a pomyslel na nejhorší - a pokusil se ji krýt?"
(úryvek z knihy str. 182)

Málokdy v recenzích dávám konečné hodnocení, ale v tomto případě vybarvuji pouze dvě hvězdičky z pěti. Tu první za velice jednoduché vyprávění příběhu, kterému se nemusí věnovat veškerá pozornost a může se číst opravdu za pochodu. Druhou hvězdičku uděluji za vymyšlené povahy a chování některých hlavních hrdinů, chvíli je čtenář miluje a za okamžik má chuť jim jejich hloupostí zničit život ještě víc.

Jak bych to shrnula? Mnoho povyku pro nic. Obrovská reklama, bez které by se kniha zařadila mezi obyčejné průměrné thrillery.

Vaše sousedka nechce, abyste vzali své šestiměsíční dítě na slavnostní večeři. Nic osobního, ale rušilo by pláčem. Váš manžel prohlásí, že to nevadí. Bydlíme přece hned vedle. Zapneme dětskou chůvičku a každou půl hodinu ho přijdeme zkontrolovat. Vaše dcerka spala, když jste ji viděli naposledy. Teď stoupáte po schodech do svého mrtvolně tichého domu a vše nejhorší noční můry se naplnily. Je pryč. Nikdy předtím u vás nebyla policie. Teď prohlížejí celý váš dům a kdoví, co tam všechno najdou.
Název: Manželé odvedle
Originální název: The Couple Next Door
Autor: Shari Lapena