Se záští | Eileen Cook | Recenze

- 18:25:00

Četla jsem knihu, která mě během listování příliš neoslovovala. Zdála se být zaseknutá v čase na jednom místě s omezeným množstvím přihlížejícího publika. Přitom anotace slibovala podobně vzrušující jízdu, jakou bychom mohli najít v díle Dívka ve vlaku, Zmizelá nebo Snaž se nedýchat
"Píp. Píp. Píp. Píp.
Otočila jsem k budíku hlavu, ale jakmile jsem se pohnula, mozkem mi projela bolest, jako by jím projela zubařská vrtačka. Zasténala jsem a okolí se rozmazalo. Zamrkala jsem a uvědomila si, že nejde o budík. Šlo o nějaký přístroj... "
(úryvek z knihy str. 8)

Ale. Přečetla jsem knihu, která mě překvapila svým koncem. I přesto, že se jsem zápletku odhalila během několika prvních kapitol, bylo závěrečné objasnění příběhu příliš šokující. Do posledního okamžiku jsem si svým tipem nebyla stoprocentně jistá a stále jsem doufala v jiné vysvětlení. Prošla kolem mě velká kupa psychothrillerů a není tedy divu, že už nejsem unešená z každého dalšího. Že by časté čtení bylo důvodem, proč nejsem v tomto případě tou pravou cílovou skupinou?

Se záští popisuje smutný příběh dlouholetého dívčího kamarádství, které je násilně ukončeno během jednoho školního výletu do malebné Itálie. Kniha má za cíl vtěsnat čtenáři do hlavy myšlenku o pravosti přátelství, o víře jinému člověku a ujasnění si svých priorit. Upřednostníte svou nejlepší krásnou kamarádku nebo skočíte do náruče cizímu klukovi jen proto, že je na vás milý, i když jste ta ošklivější?

""Já se o kluky moc nezajímám." Rychle jsem vzhlédla."Nechci tím říct, že se zajímám o holky, jen, že nejsem ten typ, co se bezhlavě zamilovává. Spíš se soustředím na školu."
"Ale Simone ten typ byla?" Dr. Weeksová si nepřítomně pohrávala s jednou z kostek..."
(úryvek z knihy str. 69)

Mladičká Jill bojuje se ztrátou paměti. Kam zmizelo posledních šest týdnů jejího života? Nemá žádné útržky, kterých by se mohla chytit a snažit se tak rozpomenout si na ostatní události, včetně té tragické, té osudné. Té noci, kdy zemřela její kamarádka Simone. Není to nakonec dobře, když si na nic nevzpomene? Tyto dvě dívky byly dokonale odlišené, jedna sebevědomá oblíbená kráska z chudé rodiny, druhá obyčejná holka s velkým studijním cílem a nehorázně bohatým otcem. Možná proto si tak skvěle rozumněly a věřily, že jejich přátelství nic nepřeruší.

Jakoby nestačilo, že Jill bojuje se svým zármutkem a následky po nehodě. Jill je obviněna za úmyslné zabití Simone. Celý svět sleduje tuto kauzu a nenechává své názory doma pod pokličkou. Během klasického vyprávění se nám pod ruce dostanou zprávy z vyšetřování, novinové články, komentáře na Facebooku, vznikne dokonce i blog, který vede kampaň proti Jill a oplakává ztrátu Simone. Jill je doslova hnána před soud a nikdo kromě její rodiny, advokáta a lékařky není jiného názoru. Aby se příběh netočil pouze kolem faktů, které získáme od policie a názorů cizích lidí, Eileen Cook nám přihraje pacientku Annu, která se stává novou spolubydlící naší hrdinky a pomáhá jí pátrat po čemkoli, co by Jill pomohlo si vzpomenout. Anna je až příliš podobná Simone, to byl rozhodně autorčin záměr, jelikož bez této dívky na vozíčku by bylo vyprávění z nemocničního oddělení příliš nudné.

""Zveřejnili ještě další věci," pokračovala Anna. Otevřela notebook a podala mi ho, abych viděla nejnovější příspěvek na blogu Spravedlnost pro Simone
"Podlý plán?" podivila jsem se a ukázala na titulek "Kdo tahle sakra mluví?"
"Myslím, že si všímáš něčeho jiného, ale souhlasím s tebou, že to zní jako sračka.""
(úryvek z knihy str. 181)

Stále se pořádně nemohu rozhodnout se mi kniha líbila nebo ne. Přiklonila bych se k recenzi, kterou jsem psala na knihu Dívka ve vlaku. Tak jako Paula Hawkins i Eileen Cook vytvořila dílo, které je zajímavé (třeba tím, že se podobný příběh skutečně stal), čtivé a napínavé. Své čtenáře si rozhodně najde, ale nemusí oslovit zaběhlé knihomoly, kteří hltají jen to nejlepší z tohoto žánru a jsou hodně vybíraví. Na knize Se záští se mi líbí její konec. Možná je celý příběh příliš roztahaný, zdlouhavý a jaksi předvídatelný, ale ten závěr... Jak už jsem řekla, i když jsem "tušila", kam se bude příběh rozvíjet stejně mě Eileen Cook dokázala překvapit.

Jill je zajímavá postava, u které mi trvalo dlouho si jí oblíbit, když se  mi to konečně podařilo, přišlo vysvětlení....

Rozhodně knihu neoznačuji jako špatnou, díky vyprávění v ich-formě v pohledu Jill se čte krásně, kapitoly nejsou zdlouhavé, vždy něco přinesou, bohužel kniha jako celek nepřináší nic nového. Doporučuji všem, kteří nemají vysoké nároky a všem ostatním, kteří chtějí mít jiný názor, než mám já.

Myslíte, že si Jill vzpomněla?

"Máma vykřikla. Z řad přihlížejících se ozývalo mumlání a soudkyně Rendahlová uhodila kladívkem do stolu... Začaly se mi třást ruce a otřesy mi pažemi putovaly až do nitra..."
(úryvek z knihy str. 248)

Osmnáctiletá Jill Charron vyráží na výlet do Itálie. Má to být dobrodružství na celý život. Ale dochází k nehodě. Jill se probouzí v nemocnici, nohu v sádře, stehy v obličeji, a místo paměti z posledních 6 týdnů jen jedno velké nic. Jill zjistí, že se připletla do nehody se smrtelnými následky.  Její otec jí nechá převézt domů, aby měla kvalitní péči. Včetně právníka a houfu novinářů... Zdá se, že nehoda nebyla nehoda... Jill se snaží dát dohromady události posledních šesti týdnů, než její dosud pohodlný a bezproblémový život zmizí v nenávratnu.
Název: Se záští
Originální název: With Malice
Autor: Eileen Cook