Americký špion | Olen Steinhauer | Recenze

- 6:00:00

Po celosvětově úspěšných špionážních thrillerech Turista a Nejbližší východ přichází pokračování s názvem Americký špion. Obálka vypadá lákavěji než v předchozích případech a anotace slibuje ještě lepší čtení. Nemusím být ale špionem, abych mohla knihu ohodnotit.
Milo Weaver, náš již známý tajný agent CIA, který oficiálně neexistuje, dostává svůj poslední a dle očekávání by to měl být nejtěžší a nejdrsnější úkol v jeho kariéře. Alespoň to, nám kniha slibuje. Ovšem, jak je to v tomto případě s pravidlem "čím víc knih v jedné sérii, tím smutnější čtenář je?". Bude to stát opravdu za to? Po přečtení předchozích dílů mě velmi překvapilo, že Nejbližší východ mi dopřál mnohem lepší čtenářský zážitek než první díl Turista. (To jste se již mohli dočíst v recenzích na tyto dvě knihy.) To jsem po několika večerech strávených s Americkým špionem chtěla tvrdit i v tomto případě, ale s odstupem času, kdy jsem si konečně našla příležitost napsat recenzi, se mi celý příběh uležel v hlavě a já musím svůj názor oproti tomu původnímu trošku změnit. Bohužel, změnit k horšímu. (Je tedy lepší psát recenze až později nebo je vytvořit ihned po přečtení knihy? Kdo ví...)

Úprava knihy a rozložení kapitol, je shodné s předchozími díly. Nemusíme ani vidět obálku a okamžitě poznáme, co budeme číst. Tomuto možná nevěnujeme pozornost, ale grafické zpracování, jakým je kniha upravena, toho o ní mnoho řekne a buď čtenáři poskytne lepší orientaci v příběhu, nebo ho bude tahat za nos a dělat mu ze čtení peklíčko. Naštěstí Americký špion je velmi přehledný, má časové údaje, je rozdělen do částí a kapitol, které umí říct, kde se právě nacházíme. Obrovské plus.

Bohužel, nejdůležitější část knihy je už smutnější. Příběh, který má být ohňostrojem celé série a obrovským rozloučením s Milem Weaverem, se Steinhauerovi příliš nezdařil. Měla jsem problém se začátkem knihy, snažila jsem se číst v dobrém rozpoložení, ale i přesto se mi nedařilo do příběhu začíst. Možná to bylo tím, že jsem si připadala navrácená v čase do Nejbližšího východu. Milo se má opět odtrhnout od klidného života, opustit rodinu a žít plnohodnotný život utajeného agenta. (To už tu někdy bylo, ne?) Číst jeden příběh dvakrát za sebou nemá smysl, a proto mě Americký špion už nenadchl. Kdybych dodržela odstup jednoho roku, jak byly knihy vydány a vyslány do knihkupectví, mohla bych mít názor jiný a knihu bych si třeba užila, ale takto nikoli.

Souhlasím s jedním diskutujícím, který v prostoru pro komentáře na databázi knih napsal "Sice bych knihu spíš nazval "Čínský špion" nicméně dozvíme se i o důležitých životních pravdách... "Jakmile Číňané přestanou dbát na byrokracii, víte, že začínají problémy." Možná se to v budoucnu bude hodit..."

Že mě kniha příliš nezaujala neznamená, že je špatná a má potopit celou sérii. Určitě někoho zaujme (přeci jen, i mě zaujala, než jsem o ní začala více přemýšlet). Navíc byste neměli všechny karty vsázet na jednu negativní recenzi. Není nic lepšího, než si na knihu udělat vlastní názor. (Kolikrát jsem tuto větu už napsala?)

Mila Weavera nepřestávají pronásledovat noční můry z posledního úkolu, jejž plnit coby Turista, pro vnější svět neexistující tajný agent CIA. Odbor turistiky byl naštěstí krátce nato zrušen a Milo se tak může vrátit k rodině. Weacerův bývalý šéf Alan Drummond, pro něhož byla Turistika vším, se však rozhodne vyrovnat poslední účet, a to s čínským špionem, který stojí v pozadí rozpadu Drummondova celoživotního díla. Poté co Drummond beze stopy zmizí, ocitá se Milo zpátky ve hře plné utajovaných pravd, lží a dezinformací. Americký špion dovršuje celosvětově úspěšnou trilogii špionážních thrillerů.
Název: Americký špion
Autor: Olen Steinhauer