Můj dědeček by mě popravil | Jennifer Teegeová, Nikola Sellmairová | Recenze

- 14:34:00

Literatura faktu nepatří mezi mé největší příznivce, ovšem jedno historické téma poměrně často vyhledávám v jakémkoli zpracování. Sleduji filmy a dokumenty, čtu knihy,...o holokaustu. Knihy, jejichž obálku zdobí ostnatý drát, se v mé knihovně pomalu rozmnožují. Skrývají kruté příběhy, které jsou ještě více děsivější, jelikož jsou z obrovské části zrozeny na základě skutečných událostí. A tak se mi do rukou dostala i kniha s názvem Můj dědeček by mě popravil sepsaná z reálných vzpomínek a života Jennifer Teegeové. Autobiografie vyprávějící o životě matky dvou synů, která se po odhalení temného závěsu do minulosti snaží vypořádat se svou rodinnou historií. Jennifer prožívá šok, nenávist, porozumění, znechucení, ale i lásku ke své rodině. Pokládá si otázku: "Jsme odpovědní za činy svých rodičů, prarodičů, předků?"
Pro každého musí být nepředstavitelný a hlavně velmi vzdálený pocit, který se na Jenny nalepil, jakmile zjistila pravdu o své biologické rodině, obzvláště o svém dědečkovi Amonu Göthovi. Amon Göth byl velitelem polského koncentračního tábora Plaszow. Je o něm známo, že byl neskutečně krutý a nelidský, ubližování a vraždění podřadné rasy - Židů bylo pravidelnou náplní jeho každého dne. Jak by asi přijal fakt, že jeho vnučka má tmavou pleť?

"Příběh vnučky Amona Götha,
nacistického "řezníka"
ze Schindlerova seznamu..."

Kniha Můj dědeček by mě popravil je rozdělena do šesti kapitol obsahujících důležité informace a životní události nejen o mladé a dospělé Jennifer. Čtenář se nejprve dozvídá, proč Jenny pravdu o své rodině odhalila až ve svých téměř čtyřiceti letech. Ne vždy totiž žijeme obklopeni těmi, jejichž krev koluje v našich žilách. Jenny byla jako malá adoptována, s celým tímto životním rozhodnutím byla seznámena a souhlasila s ním. Se svou biologickou matkou a babičkou se do svých sedmi let pravidelně vídala, byly spolu v přátelském kontaktu. Ovšem, jejich cesty se po oficiální adopci rozdělily a četnost návštěv poklesla téměř na nulu. To ale vůbec neznamená, že by Jenny neměla krásné dětství, láskyplné zázemí a bohatý prostor pro svůj vývoj.

Jennifer na mě působí velmi rozumně, odhodlaně a přátelsky, což potvrzují její dlouholetí blízcí kamarádi v Izraeli. Knihou nás provází střídavě s Nikolou Sellmairovou, která její vyprávění doplňuje o fakta, blíže vysvětluje "načatou" situaci a pomáhá čtenáři se hlouběji ponořit do "problematiky". Zároveň také v knize cituje ostatní členy rodiny, přátele, služebnictvo Amona Götha, či dokonce přeživší z tábora Plaszow. Toho uspořádání je pro knihu rozhodně klíčové, jelikož jí to dodává na čtivosti, ač se to může jevit nepochopitelně, čtenář má díky tomu reálnější představu nejen o životě Jenny, její matky, babičky a dědečka, ale dokáže se lépe vcítit do otřesných podmínek vězňů. Pozná strach služebnic, porozumí alespoň částečně slepé lásce Ruth Irene Kalderové, která Amona milovala natolik, že byla schopna nevidět vše, co se za "plotem" odehrává.

Mezi písmenky je umístěno několik ilustrací - fotografií. Musím se přiznat, že mi při čtení běhal mráz po zádech. Snažila jsem vcítit téměř do každé ženské postavy. Jaké myšlenky by se mi honily hlavou, kdybych zjistila, že můj dědeček, o kterém babička tak láskyplně a dobrosrdečně mluvila, nebyl nikým jiným než vrahem? Čtenář společně s Jenny cestuje do Polska a do Izraele. I když je kniha tenká, odkrývá toho strašně moc a nedá se odložit. I po přečtení zanechává zvláštní otisk v mé hlavě. Je totiž šílené, jakým způsobem mohou být a jsou poznamenáni potomci nacistů. I když Jenny neměla možnost Amona osobně poznat, stejně v jejím životě nezvratně rozbouřil poklidné vody.

Pokud bych se měla rozhodnout, jaká část knihy se mi líbila nejvíce, byly by to spíše stránky, které zaplnila Nikola. Vyjadřování a způsob předávání myšlenek, jaký použila Jenny mi moc nesedl, i přesto, že mi jinak jako osoba přijde velmi pozitivně naladěná. Můj dědeček by mě popravil je každopádně dílo, které má své čtenáře, je jedinečné, skutečné. Temnost pod těmito deskami mě donutila ve vyhledávání dalších informací... Chystám se i na shlédnutí Schindlerova seznamu, ač jsem ho už několikrát viděla.

Můj dědeček by mě popravil doporučuji všem, kteří vyhledávají literaturu faktu, které stejně jako mě baví sbírat nové informace o holokaustu...doporučuji všem čtenářům, kteří se nebojí číst něco tak krutého - stejně jako je uvedeno na zadních deskách knihy "Doporučuji každé generaci."...

Anita

Anotace:
"Jsem vnučka Amona Götha, muže, který postřílel stovky lidí - a protože jsem černá, podle něj podřadné rasy, nejspíš by zabil i mě...," říká Jennifer Teegeová. Její život se odhalením rodinného tajemství obrátil vzhůru nohama. V osmatřiceti objevila na fotografii v knize svou matku a dědečka. Tento objev nadobro roztříštil Jennifeřinu identitu i představu o sobě samé.

Do té doby znala Amona Götha jen ze slavného filmu Schindlerův seznam a měl pro ni tvář herce Ralpha Fiennese, stejně jako pro miliony lidí po celém světě. Brutální velitel koncentračního tábora Plaszow, Schindlerův kumpán v pitkách, ale současně jeho naprostý protiklad. Göth zabil tisíce nevinných lidí, s potěšením je vlastnoručně střílel nebo na ně štval psy. V roce 1946 za to skončil na šibenici. Jeho životní družkou byla Ruth Irene Kalderová, Jennifeřina babička, která se v táboře mimo jiné o jeho psy starala. Roku 1983 spáchala sebevraždu. Jennifeřina matka byla Němka, otec Nigerijec, ale matka ji brzy po narození odložila do ústavu, kde Jennifer zůstala do sedmi let. Od té doby vyrůstala u adoptivních rodičů. 

Poté, co je Jennifer konfrontována s temnou rodinnou minulostí, nevidí jinou cestu než zpátky do minulosti. Pustí se do pátrání a nakonec se setká i se svou matkou. V doprovodu novinářky Nikoly Sellmairové rozkrývá rodinnou historii, navštěvují místa, kde se vše odehrálo. Vydají se do Polska i Izraele. Jennifer si brzy uvědomí, že každý krok vede od původního zděšení a znechucení směrem ke znovuzískání svobody. 
Název: Můj dědeček by mě popravil
Originální název: Amon. Mein Grossvater hätte mich erschossen
Autor: Jennifer Teegeová, Nikola Sellmairová
Nejnovější vydání: Metafora - 2017 (ČR)
Počet stránek: 208
Překlad: Miloslava Hnízdilová
Vazba knihy: vázaná s přebalem
ISBN: 978-80-7359-526-5

Hodnocení na databázi knih: 74%
Hodnocení na ČBDB: 76%

Velice děkuji Metafoře ze poskytnutí recenzního výtisku. Pokud se chcete o knize dozvědět ještě více, nebo si jí rovnou pořídit, můžete to udělat tady.


V mých publikovaných recenzích naleznete i další knihy s touto tématikou:

Další oblíbené články

0 komentářů

Jsem ráda, že jste si udělali čas na komentář. Děkuji.