Knihkupkyně | Cynthia Swanson | Recenze

- 18:13:00

Strašně ráda spím, protože se mi téměř vždy zdá nějaký sen. Občas je to něco obyčejného a nezajímavého, někdy dokonce děsivého, ale pak jsou výjimky, kdy o svém snu přemýšlím ještě hodně dlouho po probuzení a přeji si, aby to všechno bylo skutečné. Několikrát se mi dokonce povedlo po přerušení snění opět upadnout do světa spánku a nechat sen pokračovat tam, kde skončil. Ovšem ani hodně vzdáleně jsem nikdy neprožila to, co Kitty, hlavní hrdinka knihy Knihkupkyně
Cynthia Swanson se rozhodla, že v knize budou hlavní postavy představovat "dvě" ženy, které sice žijí ve stejném městě, ale nemají nejmenší šanci se reálně potkat, a to hned z několika důvodů. Kitty a Katharyn i přes veliké rozdíly mají i tak něco společného...vzhled a chování. Katharyn a Kitty jsou naprosto stejné.

Kitty je obyčejná osamělá žena blížící se pomalu ke čtyřicítce, knihomolka, žijící se svým kocourem Aslanem. Její dny naplňuje práce v knihkupectví, které vlastní se svou nejlepší kamarádkou, která rovněž ještě nestihla založit rodinu. Ženy drží při sobě a ze všech sil bojují o to, aby jejich krámek nezkrachoval, protože doba se mění a malé obchůdky jsou vystaveny hrozbě nákupních center. Dlouhé stereotypní večery Kitty tráví převážně doma ponořena v knihách. Je tohle život, jaký si představovala? Kdyby měla šanci zrealizovat svou představu o dokonalém rodinném životě, udělala by to? "Druhou" ženou je Katharyn, která je šťastně vdaná, je matkou krásných dětí, žije v přepychovém domě, má chůvu, uklízečku, pyšní se jménem, které všichni v sousedství znají. Zdá se, že Katharyn má vše po čem Kitty touží nebo ne?

Stěna, která tyto "dvě" hrdinky od sebe odděluje je totiž více než nepropustná. Neexistuje způsob, jakým by se dala zbořit a Katharyn s Kitty propojit. Katharyn totiž existuje pouze tehdy, když Kittty spí. Každý večer, kdy knihomolka Kitty uléhá do své postele v tichém bytě a upadá do snového spánku se začíná probouzet její protějšek, který představuje právě Katharyn. Příběh je vyprávěn střídavě, čtenáři je vždy hned jasné, o jakou ženu se právě jedná. Prožívá tak něco naprosto originálního. Stále se drží jedné postavy, přičemž si jeho mysl musí vždy uvědomit v jaké době a na jakém místě se právě nachází.

Propojení dvou paralelních světů, které jsou postaveny na základech jednoho stejného města je báječné. Ač se tyto dvě doby liší pouze v řádech pár měsíců, je v knize krásně představeno, jak málo času stačí k tomu, aby se okolí, které tak dobře známe začalo rychle měnit s tempem a trendy nové doby. Cynthia si pohrává s prolínáním skutečného a snového světa. Každému se určitě alespoň jednou stalo, že si po probuzení nebyl jistý tím, zda-li se mu "ono" jen zdálo nebo jestli to byla zatoulaná vzpomínka na dávnou realitu. Kitty je zrovna tak vystavena tlaku svých snů. Přemýšlí o životě, který má Katharyn. Začne po něm tak moc toužit, že v reálném čase cestuje na místa, kde se ve snovém světe ocitla co by Katharyn. Ovšem toto zdaleka není hlavní zápletkou celého příběhu...

Knihkupkyně je krásně napínavá kniha. Ukazuje sny někoho jiného, ale zároveň čtenáře nenechá jít snít o těch svých, protože se příběh nedá odložit. Cynthia píše napínavě už od prvních stránek, rozehrává hru, jejíž pravidla jsou i přes bohatou anotaci zdaleka v neznámu. Nikomu nemůže být předem jasné, jak vše dopadne a co je vůbec klíčem k objasnění snů, které se Kitty zdají. Jak silná je čtenářova představivost a jak tence se může jevit hranice mezi skutečným a snovým světem? Přemýšleli jste někdy nad tím, co by se stalo, kdybyste nějakou věc udělali jinak? Knihkupkyně vám ukáže, jak jeden nenápadný okamžik dokáže změnit celý život...

Anita

Anotace:
Denver, 1962: Kitty Miller se smířila se svým jednotvárným samotářským životem. Miluje knihy a s kamarádkou Friedou si založily knihkupectví. Je ráda, že má plnou kontrolu nad svým životem. Když nechce do práce, nemusí jít, nikomu se nemusí zodpovídat. V jejím životě byl jen jeden muž, lékař Kevin, ale nefungovalo jim to tak, jak Kitty doufala.

Denver, 1963: Katharyn Andersson je vdaná za Larse, lásku svého života. Mají krásné děti, velký elegantní dům a spoustu přátel. Prostě všechno, po čem Kitty Miller toužila. Ale Katharyn existuje pouze tehdy, když Kitty spí...

Kitty je přesvědčena , že tyto sny jsou prostě jen kvůli její hyperaktivní představivosti. Ale s každou další nocí se lákavý Katharynin život stává stále více reálnější. Může si Kitty vybrat, který život chce? A pokud ano, jaká bude cena za to stát se Katharyn?

Hranice mezi těmito dvěma světy se Kitty začínají rozmazávat. Dokáže ještě rozlišit, co je skutečné a co jen představa?
Název: Knihkupkyně
Originální název: The Bookseller