Oběšení psi | Jens Henrik Jensen | Recenze

- 14:13:00

Od Knihy Omega jsem dostala další báječnou nabídku v podobě recenzního výtisku na knihu Temní muži od Jense Henrika Jensena. Já mám autory "ze severu" moc ráda, takže jsem vůbec neváhala a souhlasila. Ovšem, mělo to jeden háček - nerada začínám číst série jinak než chronologicky, takže jsem byla štěstím bez sebe, když mě chápající Omega vyslyšela a zaslala mi i první díl Oběšení psi
Říci jedním slovem, o čem kniha je? Odpověď zní politika. Na stejné téma jsem četla už několik detektivek a thrillerů, pokud vás zajímá jaké, koukněte třeba na sérii od Olena Steinhauera Turista, Nejbližší východ a Americký špion, další takovou knihu Paganiniho smlouva napsal Lars Kepler a knihy, ve kterých se objevují vysoce postavení a mocní lidé píše i můj oblíbený Jussi Adler Olsen

Vraťme se k Oběšeným psům a pojďme si hned představit hlavního hrdinu. Opět odkrývám tajemství knihy na základě anotace, nemusíte mít tedy obavy, že prozradím něco, co by vás při čtení knihy okradlo a připravilo o maximální požitek. Niels Oxen vás bude provázet celým dlouhým příběhem. Ze začátku vůbec nemáte tušit, že se již při popisu chudého života poněkud bláznivého bezdomovce, a jeho cestou za jednou z dalších nových životních etap, seznamujete právě s Nielsem. Je to poněkud zvláštní forma, jak čtenáři představit hlavního hrdinu a přitom mu ponechat pouze pootevřené dveře, aby nebyl při tvorbě prvního názoru na něho ovlivněn cedulkou "ten nejdůležitější z celé knihy, milujte ho, nebo nenáviďte". To se mi hodně líbí a zároveň se přiznávám, že jakmile jsem odhalila Nielsovo identitu můj pohled se na jeho osobnost pozměnil...k lepšímu. (Stává se vám to také?)

"Nejvíce oceněný válečný veterán měl motiv, který zářil do dálky jako blikající neon..."

Pokud nemáte dostatečně pevnou trpělivost a chcete číst pouze v napětí, jelikož každé spadnutí špendlíku na zem vás postaví do pozoru a to vy strašně zbožňujete, Oběšení psi vás v tomto zklamou. Příběh je promyšlený do detailů, má několik dlouhých i krátkých odboček, které se vysvětlí postupně a hodně pomalu. Bude se vám zdát, že obsah první kapitoly byl nejspíš omyl, jenž se zapomněl umazat, ale opak je pravdou. Nesmíte zapomenout na nic, co jste se dozvěděli a číst velice pozorně, jinak se ocitáte ve stoprocentní šanci, že vám nic dalšího nebude dávat smysl a knihu budete chtít odložit a zařadit mezi ty "špatné". A to by byla obrovská škoda, tam Oběšení psi rozhodně nepatří.

Hlavní politické téma protkává detektivní, armádní, špionážní, žurnalistické, osobní i historické momenty. Sám Jens Henrik Jensen v doslovu na konci knihy tvrdí, že se rozhodl nechat splynout fikci a fakta, aby tím nabídl pohled na hrůzy balkánské války. Tyto vsuvky v podobě krutých momentů z Balkánu jsou snad nejděsivější z celé knihy. Více mi nahánělo hrůzu kruté vraždění nevinných přátel člověka - psů. Vyskytl-li se u vás otazník nad názvem knihy, mohu vám prozradit, že to opravdu není náhodné slovní spojení. I o této ohavné historii vzniku "Oběšených psů" se našlo místo v již velmi bohatém příběhu. Jens Henrik Jensen umí vše dotáhnout do konce a každou nahozenou udičku se zlatou rybkou postupně přitahuje na břeh. Čtěte pečlivě a vychutnejte si dánský mrazivý příběh.

Na konci se musím podělit o zajímavý postřeh. Než jsem se rozhodla pustit do této série, našla jsem si na knihy hned několik názorů ostatních čtenářů, kteří se o své dojmy dělí stejně jako já. (Ano, i já občas udělám výjimku a chci vědět, do čeho se chystám začíst.) Většina z těchto recenzí se shodovala ve třech bodech, za prvé čtenářům hodně vadilo používání spousty dánských i ostatních jmen - s tím mohu souhlasit, je trošku obtížné udělat si o všem přehled a nenechat se zahnat do kouta, ale na obranu autora je nutné konstatovat, že každé jméno je zde důležité a není to pouze krkolomné zaříkávadlo pro zaplněný stránek, za druhé se v knize údajně vyskytuje hodně překlepů a grafických nedostatků (oči pláčou a já souhlasím, škoda) a za třetí valná většina recenzentů měla problém se u knihy udržet, odůvodňují to právě tím, že je příběh hodně rozsáhlý, složitý, pomalý a vyžaduje maximální soustředění. (Přichází prozření, že každá kniha není pro každého.)

"Cosi se letmo dotklo jeho tváře. Cosi...podivného, neznámého...Okamžitě se zastavil. Podíval se nahoru. Nad jeho hlavou viselo něco velkého a nezřetelného. Natáhl se po tom.

Ve stejném okamžiku, kdy to spatřily oči, poznal i po hmatu, o co jde. Dotýkal se psí tlapy. Rukou přejel po zvířeti, kam až dosáhl. Psí tělo bylo ještě teplé a měkké..."

Ano, tím vším jsem vlastně chtěla říct, že si stejně budete muset Oběšené psi přečíst, abyste zjistili, jestli jsou stvořeni zrovna pro vás.

Niels Oxen, bývalý příslušník dánské armády, nositel nejvyššího vyznamenání, je nyní bezdomovec žijící v severozápadní části Kodaně. Válečný veterán sbírá vratné láhve a žije z odpadků ze supermarketů. V naději, že přemůže své vnitřní démony, míří bývalý člen speciálních jednotek na sever, na Jutský poloostrov, kde si zřídí tábor v lese a vede prostý život. Ale ten se brzy změní v noční můru. Po noční návštěvě středověkého hradu na okraji lesa se stane podezřelým z vraždy jeho majitele, bývalého velvyslance a zakladatele vlivné výzkumné skupiny. Dánská policie a zpravodajská služba přijedou nápadně brzy a dřív než má Niels čas cokoli udělat, jsou on a neortodoxní agentka Margrethe Franck zataženi do vyšetřování série záhadných vražd, které spojuje jeden prvek: oběšení psi. Oběšení psi vyšli v Dánsku v roce 2012, dočkali se výborné kritiky a bylo prodáno více než 20000 kusů.
Název: Oběšení psi
Originální název: De haengte hunde
Autor: Jens Henrik Jensen