Nejsem jako vy | Jodi Picoultová | Recenze

- 17:18:00

"Jednou se mě Theo zeptal, jestli bych si vzal lék proti Aspergerovi, kdyby existoval.
Řekl jsem mu, že ne."
Jacob na okolí působí jako každý obyčejný teenager, na první pohled byste na něm nic zvláštního nespatřili. Po menším zkoumání odhalíte, že Jacob je velice chytrý a nadaný žák, který exceluje v matematice a na rozdíl od valné většiny svých vrstevníků nemá rád nepořádek. Vše má své místo a svůj smysl. Jacob je autista, má Aspergerův syndrom...
"Nebyl jsem si jist, jak velká je ta část mé osobnosti, která je pod vlivem Aspergera. Co kdybych přišel například o svou inteligenci nebo o smysl pro sarkasmus? Co kdybych se bál o Hallouweenu duchů místo barvy dýní? Potíž byla v tom, že jsem si nepamatoval, jaký jsem byl před Aspergerem, takže kdo ví, co by ze mě zbylo? Přirovnal bych to k sendviči s burákovým máslem a džemem, když ho rozlepíte. Nemůžete z něj sundat máslo a neodstranit při tom i část džemu."

Nejsem jako vy je má první kniha od Jodi Picoultové. Už jsem na její tvorbu slyšela a četla spoustu ohlasů a recenzí a řeknu vám, že většina z nich byla v kladném rozpoložení. Můj názor na tento titul je shodný s názory obrovské většiny lidí, kteří se ke knize vyjádřili. Jodi se pustila do psaní velmi emotivního příběhu.

Každý máte určitě svou představu o tom, co je to vlastně Aspergerův syndrom a jak s ním člověk žije v reálném světě. Svou představu jsem měla také, po dočtení této knihy se jeho černobílý obrys barevně vykreslil a dostala jsem možnost autistům více porozumět. Díky Jacobovi a jeho neobvyklému příběhu...

Jacob je tichý, samostatný, chytrý, ale i hodně tajemný a záhadný. Má i nějaké špatné vlastnosti? Všichni žijeme v jednom světě a je jasné, že ho vnímáme stejně. Troufám si ale říct, že většina z nás by se na jeho popsání shodla nebo hodně podobala. Jak tento svět vidí Jacob? Prožívá vše, co může prožít kdokoli, jen má na vše jiný a mnohdy prostý, jednoduchý pohled. Jacob je pravdomluvný, poctivý a čestný...Místy mě jeho myšlenky a pochopení situace dokázaly pobavit nebo mi naopak naskočila husí kůže.

Je možné aby byl tento osmnáctiletý chlapec zapleten do vraždy své lektory Jess? V knize je Jacob vystaven hned několika drsným okamžikům. Vražda spáchaná na Jess odstartuje vyšetřování. K jakému závěru dojdou detektivové? Nemějte strach, že by se příběh otáčel jen kolem hlavního hrdiny. Jodi se do tohoto tématu ponořila hodně hluboko a vytáhla z něho vše, co se vytáhnout dalo. Neumím si ani představit to množství času, které nad psaním knihy strávila. A že se jí to povedlo. Nebudete číst pouze příběh samotný, myšlenky Jacoba, ale i poznámky psychologů, učitelů, sociálních pracovníků, rodičů, přátel, cizích lidí...

Nejsem jako vy rozhodně není poslední kniha, kterou jsem si od Jodi pořídila. Propracovanost a detaily mám ráda, proto se u mě tato autorka dostává na žebříček oblíbených spisovatelů. 
Knihu mohu doporučit všem, kteří mají rádi psychologické romány, detektivní zápletky či neobvyklé silně emotivní příběhy. Otevřete oči...

Anita


Anotace:
Jacob Hunt je jen zdánlivě obyčejný teenager - exceluje v matematice, má hodně černý smysl pro humor a nenávidí nepořádek. To, co má navíc, je Aspergerův syndrom, formu autistické poruchy. Je neprodyšně uzavřeny ve svém vlastním světě. Snaží se být jako všichni ostatní, ale netuší, jak by to měl udělat. Jednoho dne je za podivných okolností zavražděna jeho lektorka Jess a chlapec s uhýbavým pohledem je rázem prvním podezřelým. 
Byl by schopen vraždy? Kdo se k němu dokáže dostat natolik blízko, aby odhalil pravdu?
Název: Nejsem jako vy
Originální název: House Rules
Autor: Jodi Picoult
Nejnovější vydání: Ikar - 2011 (ČR)
ISBN: 978-80-249-1681-1
Počet stránek: 567
Překlad: Hana Petráková
Autor obálky: Jana Šťastná
Vazba knihy: vázaná s přebalem

Hodnocení na cbdb: 89%
Hodnocení na databázi knih: 90%

Další oblíbené články

5 komentářů

  1. Četla jsem jenom Desátý kruh a hrozně se mi líbil, i když na Databázi knih má nejslabší hodnocení. Chtěla jsem se na autorku více zaměřit, ale nechápu proč, upadla v zapomnění. Tvá recenze mi ji připomněla a jsem za to ráda. Díky :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám na wishlistu její všechny knihy, tak jsem na ně zvědavá. Další v pořadí bude nejspíš Nejsem jako vy, to jsem viděla zfilmované, ale určitě bude knížka ještě lepší. :)

      Vymazat
  2. Tohle dílo jsem četla a bylo - skvělé. Zajímavé ohledně tématu. Jacob byl popsán tak, jak to u těchto lidí bývá, a já myslím, že se tohoto úkolu zhostila Jodi bravurně. Děkuji za připomenutí knihy. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popsala ho skvěle, mít možnost Jacoba poznat, neváhala bych. :)

      Vymazat
    2. Jen škoda, že se kniha dost těžko shání, měla jsem ji půjčenou, ale ráda bych ji měla doma v knihovně!

      Vymazat

Jsem ráda, že jste si udělali čas na komentář. Děkuji.