Kolo štěstěny | Ken Follett | Recenze

- 6:00:00

Kolo štěstěny je nakažlivá telenovela. Roztočí pro vás kolotoč vášní, intrik, nenávisti, lásky, zločinů, probudí vaší touhu obléknout si přepychové šlehačkové šaty, nasadit si obří přezdobený klobouček a ve světle přítmých pouličních lamp se nejmodernějším kočárem necháte dovést na ten nejluxusnější bál, na kterém si zatancujete s princem Waleským. Jste-li čtenář, který by si místo toho všeho raději dopřál sklenku nejbáječnějšího šampaňského či zahrál karty za přítomnosti dýmu z nejdražšího doutníku, vlastnil honosný dům, který by měl více místností než má dnešní panelák dohromady, a užíval si "svobodného" hašteření s dívkami, tak i pro vás je napsána tahle telenovela.
Ovšem na každého nečeká stejné bohatství a zázemí. Má vznešená úvodní myšlenka by se každému určitě líbila, ale co když se narodíte jen jako obyčejný člověk a ne dědic či veleočekávaný následník a další ctěný člen uznávané rodiny?

Follett nám tento majetkový rozdíl dá jasně najevo hned na začátku knihy. Píše se rok 1886 a my se ocitneme v anglické chlapecké škole. Seznamujeme se s hlavními hrdiny a jsme svědky jedné osudné tragické události, která ač to tak ze začátku nevypadá bude chlapce pronásledovat dlouhou část jejich života. Řekla jsem jedné, ale nesmím zapomenout na další smutnou situaci odehranou ve stejný den, která se dotkne dvou tehdy mladých dětí. A to dítěte chudého a hladového a dítěte z té nejbohatší rodiny.

Tyto dvě situace vám budou po celý příběh připomínány a nemějte strach, že by vás měly ve čtení dále odrazovat. Sice budete znát viníky, budete vědět co se kdy stalo, ale to roztočené kolo vás stejně dokáže v každé kapitole překvapit něčím novým. Základní kostra celé zápletky se postupně obalí detaily a příběh bude dokonalejší a dokonalejší. Může se vám stejně jako mě zdát, že je na vás kniha příliš složitá ohledně počtu osob. Je až neuvěřitelné, kolik se vám představí různých lidí a kolik z nich vás budou provázet dál a dál. Tak v tom se ztratím hned na začátku. Omyl, nevím jak to Follett dokázal, ale já jsem svou pozornost udržela dokonale, udělala jsem si představu o každém novém človíčkovi a jakmile se později objevilo jeho jméno hned bylo jasné o koho se jedná. Smekám.

Historie a 19. století vůbec není moje parketa. Od knihy jsem čekala nějakou zajímavou detektivku, kdy bude po Anglii v obrovském klobouku běhat ten nejpřísnější detektiv a bude řešit jednu záhadu celou knihu. Tohle mě ale odrovnalo. Na žádné detektivy se zde nehraje, je to mnohem víc dokonalejší, našla jsem si své oblíbené hrdiny, kterým jsem přála jen to dobré a Follett jakoby slyšel má přání, jim chvíli pomáhal a chvíli je topil na samém dnu oceánu. Knize nechybí záporáci ani slušňáci a jeho manipulativní Augusta je tak na zabití jako je dokonalá. 

Nemůžu psát o samotném ději, protože nechci prozradit žádný dílek z těchto puzzlí. Ale jestli si v knize potrpíte na detaily, skvělý popis prostředí a zároveň na napínavý příběh, Kolo štěstěny je přesně pro vás. 

Dlouho jsem nebyla takto nadšená a už vůbec bych nečekala, že to způsobí kniha, kterou bych si sama nikdy nekoupila.

Anita


Anotace:
Široce koncipovaný román odehrávající se v 2. polovině 19. století ve viktoriánské Anglii sleduje osudy tří generací jedné londýnské bankéřské rodiny. Příběh začíná roku 1886 v exklusivní chlapecké škole. Zpočátku zdánlivě nevinná potyčka mezi kamarády skončí tragicky - jeden z nich se utopí. Jde o nehody, nebo chladnokrevnou vraždu? Od toho dne pronásleduje čtveřici spolužáků - bratrance Hugha a Edwarda Pilasterovy, Mickyho Mirandu a jeho krajana Tonia Silvu - hrozivý přízrak, který rozvíří jejich osudy v kolotoč vášní, nenávisti, intrik a zločinů. Za vším stojí bezohledný a ctižádostivý Micky, který se prostřednictvím přítele Edwarda vetře do přízně vysoce postavené rodiny Pilasterových, aby svému otci zajistil moc a peníze. Na své cestě do pekel se neštítí žádných prostředků a bez skrupulí odstraňuje všechny, kteří mu stojí v cestě.
Název: Kolo štěstěny
Originální název: A dangerous fortune
Autor: Ken Follett
Nejnovější vydání: Ikar - 1996 (ČR)
ISBN: 80-85944-67-7
Počet stránek: 428
Překlad: Vladimír Marek
Vazba knihy: vázaná s přebalem

Hodnocení na databázi knih: 87%
Hodnocení na ČBDB: 89%

Další oblíbené články

2 komentářů

  1. Moc pěkná recenze. O této knížce jsem vůbec neslyšela a musím říct, že jsi mě svou recenzí hooodně navnadila! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že má na Tebe stejný efekt. :) Je to jedna z těch knížek, na kterou bys ani nepomyslela a pak si jen říkáš "proč jsem to nečetla dřív?"... :D

      Vymazat

Jsem ráda, že jste si udělali čas na komentář. Děkuji.